Culinaire langlauf-trektocht in Lapland

Dat het idee voor deze reis op een make-your-own-pizza-avond met vrienden rijpte, was eigenlijk al een voorbode. Het werd naast een langlauftrekking door de Zweedse bergen, ook een culinaire reis waarin er op voorhand een half uur werd gediscussieerd over welke kruiden het beste bij het voorziene gerecht zouden passen. Dat alles in basic berghutten van de STF (Svenska Turistföreningen) met immens mooie landschappen als achtergrond.

We hadden op voorhand alles ingeslagen in een supermarkt in Kiruna met onze gids Pieter, en hadden daarnaast zelf wat mee: falafelmix, notenburgermix en Kenny’s Magische Kruidendoos met o.a. verse gember, kaneel, gedroogde munt, kurkuma en asafoetida – Manjula was dus ook mee (check zeker Manjula’s Kitchen).

Aangezien het voor het team van Xplore the North de eerste keer was dat er iemand vegetarisch at op hun expeditie, en dat we dan meteen met vier waren van de negen die vlees noch vis aten, vroeg men aan ons om een menu op te stellen, in overleg met onze gids. Het werd dit:

  • Spaghetti (twee keer)
  • Macaroni met kaassaus, champignons en walnoten (zie hierzo)
  • Tagliatelle met prei en philadelphia en pijnboompitjes
  • Noedels met groentemix en zoetzure saus
  • Notenburger met linzen en zakjes-puree
  • Falafels met couscous, notenmix en bonenmengeling – meer bepaald vijf verschillende falafelversies, o.a. met paprika, chili en sesamzaadjes.
  • Indische kikkererwtencurry met aardappel, paprika en ajuin

Voor de vlees- en visminnende compagnons was er ook telkens een stukje dier voorzien in de vorm van zalm, gehakt, hesp e.d.

Met de rozijnen die er in overvloed (over) waren en nog een restje gember maakte ik in de Singi hut deze fris-zoete chutney. Lekker op een cracker, bij een burger of bij wat je ook wil en echt wel super-simpel.

Chutney met rozijnen en gember

Nodig

  • 125 gram rozijnen
  • 5 cm verse gember
  • 1 theelepel citroen- of limoensap

Doen

  1. Week de rozijnen een tiental minuten, giet daarna af.
  2. Rasp of snij de gember fijn, doe bij de rozijnen en mix met een staafmixer (of, zonder elektriciteit en zonder mixer: hak het fijn met een mes).
  3. Voeg het citroen- of limoensap toe.

Naar: kookles “Vegetarisch broodbeleg en lunch” – Vormingplus

Salka Hut

1 Reactie

  1. zo wijs, niet alleen een recept, ook het verhaal erachter. Ik heb al goesting om het ook klaar te maken.

Reageren